jueves, 11 de octubre de 2012

La descripció


Avui a COED em parlat sobre la descripció.
Què és la descripció?

La descripció és la representació d'alguna cosa amb paraules. Es tracta de fer veure al lector un objecte, una persona, un paisatge, i en altres casos fer sentir una experiència, una emoció i/o un sentiment de qui descriu.

Podem distingir dos tipus de descripció: la descripció objectiva i la descripció subjectiva.

La descripció objectiva: l'autor adopta una actitud imparcial davant de l'objecte descrit, i es limita a descriure amb la major objectivitat i precisió possibles, les característiques que millor el defineixen.
La descripció subjectiva: l'autor reflecteix el que li suggereix personalment l'objecte que descriu.  Sol tenir una finalitat estètica.

Estructura dels textos descriptius en tres procediments:
- Establiment del tema;  es fa una presentació de l'objecte com un tot.
- Caracterització; es distingeixen les qualitats, les propietats i les parts de l'objecte de la descripció.
- Relació amb el món exterior;  es poden fer múltiples associacions que es poden activar amb altres mons i objectes anàlegs.
Com es fa?
1. Idear
Per a elaborar una descripció cal seleccionar minuciosament les paraules precises que permetin imaginar l'objecte de la descripció.
Tota descripció està condicionada pel context en que apareix la comunicació.
El propòsit de la descripció orienta la descripció, que tindrà una funció predominantment informativa, expressiva, argumentativa o directiva.

2. Ordenar
Un cop hem obtingut la informació la hem d'ordenar. L'estructures dels textos descriptius pot variar, es poden establir diferents graus de complexitat.

3. Textualitzar
Començar a redactar el text tenint en compte que en les descripcions subjectives hi sol haver comparacions i metàfores.

L’èxit del text es troba en la selecció de les paraules adequades.
- Tècniques descriptives
•Sintagmes nominals àmpliament adjectivats.
•Verbs en present o imperfecte d'indicatiu
•Paraules que descriuen impressions sensorials
•Definicions
•Enumeracions
-Recursos expressius

En aquesta sessió vam escoltar unes cançons, aquestes descriuen el físic  sentiments, l'espai, el temps..
També vam veure poemes visuals de Joan Brossa i per finalitzar vam veure el vidioclip de l'anunci d'Estrella Damm , anomenat summercat.
D'aquesta manera vam poder veure que hi ha molts tipus de descripcions diferents.

Ara a continuació teniu el vidioclip d'estrella Damm que vam veure a classe.


A més a més a classe vam treballar la descripció analitzar diverses imatges de la poesia visual de Joan Brossa. A continuació us deixo dues de les seves poesies.
 Animeu-vos a descobrir que ens vol dir l'autor amb aquesta imatge!

També vam treballar la descripció escoltant quatre cançons molt diverses i havíem de dir que ens transmetien i que descrivien. 
A continuació us adjunto els vídeos de les cançons perquè pugeu fer aquesta activitat (per escoltar la cançó només cal clicar sobre el nom de la cançó.)


Descripció

Per posar en pràctica la teoria de la descripció vam fer una activitat a COED que consistia en fer una descripció d'una persona de la classe. Jo la vaig fer de la Maria Vilàs; a continuació podreu llegir-la.

És una noia de disset anys, d'estatura mitjana i de constitució prima.
Té una melena castanya, que li arriba just per sota l'espatlla, que mai porta recollida. Sovint els cabells li tapen els seus ulls de color mel, que quan els hi toca el sol es tornen d'un color verdós. Té un nas petitó i bufó i una boca que quan somriu es poden veure les seves dents blanques i alineades.
És una persona amb un gran sentit de l'humor, riallera i alegre que sempre té un somriure a la cara. Té la virtut de treure un somriure aquell que està trist.
A primera vista pot semblar una mica vergonyosa i tímida, però quan va agafant confiança és extravertida, sociable i es mostra pròxima amb els seus companys i amics.
És molt bona persona, sap escoltar i sempre està disposada a ajudar a qui té un problema.
També es caracteritza perquè és detallista, observadora i té facilitat per parlar en públic; aquesta última qualitat ens la mostra amb les intervencions que fa a classe que ens deixa a tots bocabadats. La seva veu transmet serenitat, calma i dolçor.
És monitora d’un cau i els caps de setmana fa excursions i diverses activitats amb nens. També li agrada molt jugar a futbol, i des que era petita que juga en un equip i és molt bona.
En quan a gustos és més de dolç que de salat; sempre esmorza un croissant de xocolata quan està a la universitat i quan està a casa li agrada menjar coca de xocolata.
Encara que fa poc que la conec, per la seva forma de ser, ha fet que li agafi molta estima en poc temps

Qui ets tu?
A part de fer la descripció vam fer una altre activitat que consistía en fer una imatge que representes una característica d'un company/a de classe. La fotografia havia d'anar acompanyada d'un lema i havíem de fer una exposició oral explicant la fotografia. 
Va ser una activitat molt interessant i de gran utilitat perquè descobries coses de la persona que no sabies i la coneixies una mica més. També servia per entrenar-te per parlar en públic; perquè un mestre ha de saber parlar en públic correctament.
A continuació us deixo el emu treball.


Reflexió:

El tema de la descripció el vam treballar més d'una sessió. Durant una sessió vam fer la part teòrica i durant altres sessions vam fer activitats i vam aprendre de forma dinàmica i divertida.
La sessió que vam fer sobre la teoria va ser clau, perquè sense a teoria no hagués pogut elaborar una bona descripció i no hagués pogut fer les altres activitats que vam fer. Trobo que aquestes sessions sobre la descripció han sigut molt útils i interessants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario